Top

Das Imperfekt

Simple Past Tense

The simple past tense is also used to talk about events that happened in the past, only it is most commonly used in written texts.

The simple past tense, unlike the present perfect tense, does not use an auxiliary verb. Rather, the conjugation is formed by removing the ending of the verb (-en) and adding the appropriate ending to the stem. Similar to the present perfect tense, there are three types of verbs—each share the same personal endings, however their stems differ. The table below explains this in detail:

Type of Verb Form Conjugation
Weak Verb stem + t
+ personal ending
backen:
ich backte
du backtest
er/sie/es backte
wir backten
ihr backtet
sie/Sie backten
Strong Verb stem (often changed)
+ personal ending
lesen:
ich las
du lasest
er/sie/es las
wir lasen
ihr last
sie/Sie lasen
Mixed Verb stem (often changed) + t
+ personal ending
bringen:
ich brachte
brachtest
er/sie/es brachte
wir brachten
ihr brachtet
sie/Sie brachten

The simple past tense is often preferred in conversation as well when using haben, sein, werden or any of the modal verbs (müssen, dürfen, sollen, wollen, können, mögen). The modal verbs follow the rules for weak verbs when being conjugated into the simple past, and the umlaut is dropped. The conjugations for haben, sein, and werden, however, are irregular:

Subject Verb (haben)
ich hatte
du hattest
er/sie/es hatte
wir hatten
ihr hattet
sie hatten
Subject Verb (sein)
ich war
du warst
er/sie/es war
wir waren
ihr wart
sie waren
Subject Verb (werden)
ich wurde
du wurdest
er/sie/es wurde
wir wurden
ihr wurdet
sie wurden

Achtung!

For verbs whose stem ends in a -t or -d, or in -m or -n (ex. arbeiten, regnen), an -e is added after the stem of the verb and before the personal ending (er arbeitete, es regnete).

Übung: Mein Urlaub in Wien

Re-read below about Enya’s trip to Vienna, but this time fill in each blank with the correctly conjugated verb in the simple past tense:

Letztes Jahr ging_____ ich nach Österreich mit meinem Freund Wolfgang und wir blieben______ in Wien (gehen; bleiben).Wir machten_____ und sahen_____viel. (machen; sehen). Am ersten Tag fuhren______ wir durch Wien mit dem Fiaker (fahren). Die Architektur war______ unvorstellbar! (sein) Am nächsten Tag regnete______ es, also besuchten______ wir Museen (regnen; besuchen). Ich besuchte______ das Sisi Museum, aber das interessierte______ Wolfgang nicht, daher ging______ er zum Heeresgeschichtlichen Museum (besuchen; interessieren; gehen). Ich lernte______ viel und danach kaufte______ ich ein paar Andenken (lernen; kaufen). Am Abend holten______ wir uns einen Appetit und wir aßen_____ etwas im Restaurant (holen; essen). Danach wollte______ ich etwas Süßes, also fanden______ wir ein Kaffeehaus (wollen; finden). Wir tranken______ eine Tasse Kaffee und ich ______ ein Stück Sachertorte (trinken; essen). Es war______ sehr lecker! (sein).